RSS

umowa cywilnoprawna kupno-sprzedaż

Widzisz wiadomości wyszukane dla zapytania: umowa cywilnoprawna kupno-sprzedaż






Temat: Prośba o wyliczenie kosztów
Witaj Przemku,

przemdo77 napisał:

> Juz lada chwila podpiszemy notarialna umowe kupna domku jednorodzinnego. Stad
>tez prosba o wyliczenie wszystkich oplat, ktore jeszcze przed nami.
> Domek kosztuje 250.000 zl. Na taka tez kwote jest zaciagniety kredyt
>hipoteczny. Domyslam sie, ze bedzie tych oplat sporo (liczba i kwoty).

Oj, chyba (bynajmniej dla mnie) sporo, sporo:-((

Zaczynamy od umowy sprzedaży:
- podatek od czynności cywilnoprawnych 2% czyli 5.000,-zł
- taksa notarialna: 1.960,-zł + VAT 22% tj. 431,20,-zł
- wniosek do sądu: 200,-zł + VAT 22% tj. 44,-zł
- opłata sądowa za wpis nabywcy do księgi wieczystej: 2.820,-zł
- wypisy: ok. 200,-zl.
Wszystkie opłaty wnoszone są u notariusza przy zawieraniu umowy sprzedaży a kto
je poniesie - decydują strony.
Odnośnie tych kosztów od umowy sprzedaży moje dwie uwagi:
- założyłam, że sprzedający nie odprowadza VAT-u od tej czynności (jeśli
odprowadza to Ty nie masz podatku od czynności cywilnoprawnych);
- założyłam, że to co nazywasz domkiem jest nieruchomością a nie spółdzielczym
prawem do domu - jeśli źle założyłam to napisz (sprostuję nieco opłaty).
I tyle koszty umowy sprzedazy.

Teraz kredyt i to co się z nim wiąże czyli hipoteka.
Będziesz musiał taka ustanowić wczęśniej czy później na rzecz banku a to też
skutkuje kosztami. Żebym Ci je mogła obliczyć Ty musisz mi napisać (z umowy
kredytowej albo z oświadczenia banku):
- jakiej hipoteki żąda bank (zwykłej + kaucyjnej czy jednej - kaucyjnej)
- w jakiej wysokości ta hipoteka/hipoteki (nie kredyt!);
- jak bank określił cel kredytu (nabycie nieruchomości?).

Pozdrawiam Cię serdecznie i napisz to o co proszę. B.





Temat: kupic hipoteczne i zaraz zapisac komus - da sie?
Gość portalu: Yog napisał(a):

> chce kupic mieszkanie na rynku wtornym i zaraz zapisac je swojemu synowi,
> tak, zeby nie powtarzac kosztow
> mieszkanie ma wlasnosc hipoteczna, wiec chodzi o wpis do ksiegi wieczystej
> moje pytanie brzmi: czy moze jedna osoba figurowac na umowie kupna i w
innych papierkach potrzebnych do zakupu mieszkania hipotecznego, a potem w
trakcie wpisu do ksiegi wieczystej zapisac je na inna osobe?
> jezeli tak to czy wiaza sie z tym jakies dodatkowe koszty: przy operacji lub
> ewentualnie przy jakims podatku?
> z goory dzieki za odp

Jeśli chcesz generalnie ograniczyć koszty i masz wolę nie być właścicielem tego
mieszkania a je nabyć (czyli od razu podarować na przykład) to to ma (w sensie
oszczędności) sens wtedy, gdy jeden akt notarialny bedzie dokumentował od razu
dwie umowy: sprzedaży i darowizny. od tej częsci, któa bedzie umową sprzedaży
zapłacisz podatek od czynnosci cywilnoprawnych i notarialną, ale nie płacisz
opłaty sądowej za wpis, bo potem w tym samym akcie masz drugą część czyli umowę
darowizny i notariusz zamieszcza wniosek od razu o wpisanie obdarowanego do
księgi jako właściciela. Jest to jak najbardziej prawidłowe, dopuszczalnie,
możliwe i nie ma w tym nic dziwnego. Kupujesz i od razu darowujesz, jeśli tylko
tego chcesz. Jak znam życie taksę zapłacisz dwa razy (bo są to jakby nie
patrzeć dwie umowy) ale może w takiej sytuacji coś wynegocjujesz z notariuszem
(masz spore szanse). Napewno oszczędzasz całą jedną sądową, a ta nie jest taka
niska. Bez sensu by było gdybyś jednego dnia zawarł umowę sprzedaży a
następnego umowę darowizny. W każdym akcie musi być wniosek do sądu i wtedy
płacisz sądową dwa razy. Jeśli Twój syn nie ma swojego mieszkania, mieszkanko
ma do 110 m.kw powierzchni użytkowej, syn się tam zamelduje na pobyt stały i
będzie mieszkał (będąc właścicielem) co najmniej 5 lat to nie zapłaci również
podatku od darowizny. Czy to w miarę jasne dla Ciebie? Jak coś nie tak to się
upomnij (nigdy nie wiem na ile jasno się wypowiadam). Pozdrowionka. B.





Temat: zakup mieszkania na rynku wtórnym - opłaty
Witaj,

zielona_ruda napisała:

> Witam serdecznie wlasnie jestem w trakcie kupna mieszkania otrzymałam wstepna
> decyzje od banku o przyznaniu kredytu
> Mieszkanie kosztuje 170 800 PLN wycenione na 181 000 pln.
> Mam prośbe o wyliczenie kosztów notariusza i tych wszystkich dodatkowych
> związanych z uruchomieniem całej procedury czyli podatki opłaty sądowe itd.

Najpierw koszty związane z umową sprzedaży za cenę 170.800,-zł:
- pdoatek od czyności cywilnoprawnych 2% tj. 3.416,-zl;
- taksa notarialna: 782,-zl + VAT 22% tj. 172,04,-zl;
- wypisy: ok. 180,-zł (jedna strona = 7,32,-zł ale troche się ich nazbiera).

Wszystko to płatne u notariusza przy zawieraniu umowy sprzedaży a kto te koszty
poniesie decydują strony (najczęściej nabywca ale strony mogą umówić się
inaczej).
Tyle kosztów związanych z umową sprzedaży.

Potem będziesz zakładała księgę wieczystą dla tego prawa, bo wcześniej czy
później bank zażąda hipoteki. Od tego też są opłaty:
- sądowa za druk nowej ksiegi: 40,-zł;
- sądowa za wpis Ciebie do tej księgi: 2.028,-zł.

Kolejnym krokiem będzie wpis hipotek na rzecz banku do tej księgi wieczystej.
Od tego znowu są opłaty ale bez wysokości tych hipotek (hipotek - a nie
kredytu!) nie umiem Ci napisać opłat od tej czynności:-(
A bank sobie życzy dwóch hipotek, bo zwykła zabezpieczy mu spłatę kredytu a
kaucyjna - spłatę odsetek i innych kosztów banku, których dziś nie da się
ustalić (nie ma nic dziwnego w tym, że dwie).
I jeszcze będzie do zapłacenia podatek od czynności cywilnoprawnych od
ustanowienia hipotek - ale ten też od wysokości hipotek, stąd prośba o
napisanie.

Całą procedurę postępowania w takiej sprawie jak Twoja, od początku do końca,
opisałam wczoraj tutaj:
forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=656&w=23081773&a=23185379
Poczytaj sobie tak krok po kroku nie zwracając uwagi na kwoty (swoje, od swojej
wartości, masz w tym swoim wątku).
Gdyby było coś niezbyt jasne dla Ciebie to koniecznie pytaj.
I pamiętaj o napisaniu wysokości tych hipotek.
Pozdrowienia. B.



Temat: Bebiaczku pomocy :-(....
Witaj Kasiu, tak przy okazji czytałaś te moje wyjaśnienia w tamtym swoim wątku?
Wszystko w miarę jasne dla Ciebie?

kasialysakowska napisała:

> Potrzebuje wyliczenia kosztów umowy przedstępnej oraz umowy kupna działki
> budowlanej. Całkowita cena działki 50 000,00.Proszę napisz mi jakie koszty
> będę musiała ponieść u notariusza,

Zacznijmy od umowy sprzedaży:
- taksa notarialna: 910,-zł + VAT 22% tj. 200,20,-zł
- wniosek do sądu: 200,-zł + VAT 22% tj. 44,-zł
- podatek od czynnosci cywilnoprawnych 2% tj. 1.000,-zł
- opłata sądowa za wpis Ciebie do księgi wieczystej: 720,-zł
- wypisty: ok. 180,-zł
Wszystko płacisz u notariusza przy zawieraniu umowy i notariusz rozsyła gdzie
trzeba.

Co do zasady za umowę przedwstępną notariusz ma prawo pobrać 100% taksy (+ VAT)
czyli taką kwotę jak napisałam wyżej, a potem, przy umowie przyrzeczonej (czyli
sprzedaży) również 100% + VAT. Napisałam "co do zasady" ale wiem, że często
się zdarza, iż w przypadku zawierania obu umów w tej samej kancelarii
notariusze coś tam obniżają (ale to bardziej wynik indywidualnych negocjacji
aniżeli jakiejś jednolitej praktyki) stąd trudno mi tu przewidzieć a różne
sytuacje już widziałam - zależy od danej, tej konkretnej kancelarii.

>oraz czy są jakieś inne opłaty, o których mi nie wiadomo :-(((.

Mogą być te (jeśli to ta sama sprawa, o której rozmawiałyśmy poprzednio)
związane z ustanowieniem hipoteki. Będziesz przy kredycie pewnie taka musiała
ustanowić wcześniej czy później (bank będzie żądał). Te opłaty uzależnione
będą od rodzaju hipoteki, jej/ich wysokości oarz celu na jaki został kredyt
udzielony.
I jeszcze jedno Kasiu: jeśli to ta sama sprawa to pamiętaj, że ta działka jest
obciążona hipoteką (hipotekami), za wykreślenie których sąd będzie chciał
opłatę sądową (za wykreślenie sąd również pobiera opłaty!). Już teraz winnaś
ustalić ze sprzedającym kto i w jaki sposób te opłaty pokryje.

Wierząc, że jasne wszystko to dla Ciebie - pozdrawiam Cię cały czas cieplutko i
serdecznie. B.

Napisałaś teraz do mnie w nowym wątku a ja mam wielką nazieję, że nie pomyliłam
Twojej sprawy z jakąś inną - mam jednak wrażenie, że to z Tobą rozmawiałam o
tej obciążonej działce.



Temat: założenie księgi wieczystej
Witaj Bufi,

bufi_75 napisał:

> jakie poniosę opłaty za założenie księgi wieczystej przy kupnie mieszkania na
> rynku wtórnym (kupno spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu)na kwotę -
> 43 000zł.

Opłaty od umowy sprzedaży:
- podatek od czynności cywilnoprawnych 2% tj. 860,-zł;
- taksa notarialna: 420,-zł + VAT 22% tj. 92,40,-zl;
- wypisy: ok. 180,-zł (jedna strona = 7,32,-zł ale stron kilka a i wypisów
kilka stąd tak to mniej więcej oceniam).

Te opłaty wnoszone są u notariusza przy zawieraniu umowy, a kto je poniesie
decydują strony (najczęściej i zwyczajowo nabywca ale strony mogą to uzgodnić
inaczej).

>Zakup jest całkowicie finansowany z kredytu mieszkaniowego. Jakie
> ponoiosę koszta wpisu do hipoteki na rzecz banku i jakie dokumenty muszę
> skompletować do założenia księgi.

Do wniosku o założenie księgi wieczystej musisz dołączyć:
- Zaświadczniee ze spółdzielni o przysługującymi Ci prawie do lokalu (trzeba
powiedzieć, że to dla założenia księgi bo ono wówczas jest szersze w treści);
- Wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę sprzedaży;
- Wypis z rejestru gruntów (Geodezja), ale dowiedz sie jeszcze o to w swoim
sądzie (ktoś mi ostatnio donosił, że nie wszyskie sądy żądają).

Opłaty sądowe:
- za druk księgi wieczystej: 40,-zł;
- za wpis Ciebie do Działu II księgi wieczystej: 622,-z.

I teraz sprawa wpisu do ksiegi wieczystej hipoteki na rzecz banku.
Do wniosku o wpis hipoteki musisz dołączyć oświadczenie banku, gdzie ten
stwierdzi komu i jaki kredyt został udzielony, j na jaki cel ten kredyt orazco
będzie zabezpieczeniem spłaty (banki wiedzą jakie to oświadczenie).

Opłaty od wpisu hipoteki uzależnione są od tego:
- jakiej hipoteki żąda bank: zwykłej+ kaucyjnej czy jednej - kaucyjnej;
- w jakiej wysokości te hipoteki (hipoteki, nie kredyt);
- na jaki cel został kredyt udzielony (u Ciebie pewnie nabycie spółdzielczego
prawa do lokalu).
I pamiętaj, że od ustanowienia hipoteki jest podatek od czynności
cywilnoprawnych:
- od zwykłej: 0,1%;
- od kaucyjnej: 19,-zł (stały).
Pozdrowienia serdeczne. B.



Temat: opłaty za nabycie mieszkania
Witam
Właśnie wróciłem od notariusza. Też jestem w podobnej sytuacji, ale żeby
odpowiedzieć na Twoje pytanie potrzebna jest jeszcze informacja na temat
kredytu. W zupełności wystarczą informacje które zapewne dostałeś w
Oświadczeniu banku. Dokładnie chodzi o wartości hipotek: zwykłej i kaucyjnej.
Musisz jeszcze wiedzieć czy mieszkanie ma założoną KW czy nie.
Taksa notarialna jest nastepująca:
710 zł + 1 % od nadwyżki powyżej 30000
W przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, lokalu
użytkowego, domu jednorodzinnego w SM - zapłacimy połowę ww. taksy czyli:
455zł+VAT (chyba 22%)
To trzeba sprawdzić:
Zgodnie z nowymi przepisami więcej zapłacisz za sporządzenie przez notariusza
wniosku o założenie księgi wieczystej, a także za wpis do niej swoich praw.
Opłata wzrosła ze 150 zł do 200 zł. Do tej kwoty trzeba doliczyć VAT - 22 proc.
W sumie więc za wniosek zapłacisz 244 zł (poprzednio było to 183 zł)

Opłata za odpisy (powinno być ich 5)

Jeżeli mieszkanie nie ma założonej KW to będzie dodatkowy koszt:
Zgodnie z rozp. z dnia 17.12.1996 r. § 1
§ 1. Cały wpis stosunkowy w sprawie cywilnej oraz w sprawie gospodarczej
wynosi:
1) do 10.000 zł - 8%, nie mniej jednak niż 30 zł;
2) od 10.001 zł do 50.000 zł: od pierwszych 10.000 zł - 800 zł, a od
nadwyżki ponad 10.000 zł - 7%;
3) od 50.001 do 100.000 zł: od pierwszych 50.000 zł - 3.600 zł, a od
nadwyżki ponad 50.000 zł - 6%;
4) powyżej 100.000 zł: od pierwszego 100.000 zł - 6.600 zł, a od nadwyżki
ponad 100.000 zł - 5%, nie więcej jednak niż 100.000 zł.

czyli opłata sądowa za wpis do KW nowego właściciela pobierana jest przez
notariusza przy zawarciu umowy sprzedaży. Opłata ta wynosi 1/5 powyższego
wpisu stosunkowego czyli w Twoim przypadku: 720 zł do tego opłata za druczek
40 zł=760 zł.
Do tego dojdą jeszcze opłaty z tytułu wpisu hipotek do KW - zgodnie z
rozporządzeniem (tym samym co powyżej) art. nr 32 jest to dziesiąta część wpisu
stosunkowego. Dla przykładu hipoteka zwyłka: 10000 - to ok.80 zł
I jeszcze podatek od wpisu hipotek: 0,1% od zwykłej i 19 zł od kaucyjnej

Do tego trzeba doliczyć podatek od czynności cyw-prawnych pobierany przez
notariusza przy transakcjach kupna - sprzedaży w wys. 2 % od wartości
nieruchomości czyli: 1000 zł

Uff to chyba wszystko co wiem
Pozdrawiam
MIrek
Jeśli chcesz wiedzieć więcej pisz
academia11@wp.pl




Temat: W obronie agencji
Pozwolcie zabrac mi glos jako osobie ktora kupowala mieszkanie i sprzedala 2 w
ostatnim czasie. Postanowilem sprzedac mieszkania na wlasna reke.

I tak: Zamieszczam ogloszenie w jednym z serwisow netowych, sa strony www z
tymi mieszkaniami, ogloszenie w GW. W przeciagu 3 dni telefon zablokowany, bo
agencje wydzwaniaja, ze "maja juz klienta", oczywiscie prowizja - to temat
tabu. Kazdej proponuje jasny uklad - prowizja 0,5%. Mi na wspolpracy nie
zalezy. Pracownicy Agencji byli... obrazeni. Mysle sobie pies ich drapal... Ale?

Nagle wysyp ogloszen w tym i w innych serwisach - ogloszenia blizniacze - moje
mieszkanie! Ten sam opis uwaga: ze zmyslonymi przez agencje epitetami! Nikt nie
sprawdzil tego o czym pisze! I cena: od 4-6% wyzsza! Mysle sobie - takiego
wala, nie dam im zarobic ani zlotowki! Bede dalej zamieszczal ogloszenie w
cenie takiej jak zamiescilem i ciekawe jak wybrna przed klientem he, he...

Wnioski: podobnie jak rok temu, gdy mieszkanie chcialem kupic _przez agencje_,
gdzie jasno okreslilem standard mieszkania - banda cwaniaczkow prowadzala mnie
po kazdym mieszkaniu, ktore im do glowy przyszlo. Strata czasu, ktorego i tak
mialem wtedy malo. Sprzedaz mieszkania - to podsredniczenie w telefonowaniu.
Nic wiecej.

Pamietajcie: oprocz 2 agencji (tych dosyc znanych), wiekszosc sprzedaje adresy,
niesprawdzone informacje, majac w nosie wasz czas, warunki itp. A sprawy kupna-
sprzedaży nieruchomosci? Wzor umowy cywilnoprawnej? Prosze mi wierzyc.
Formularz mozna znalesc w internecie, reszte i tak sprawdzi notariusz. Agencja
nie ponosi zadnej odpowiedzialnosci, zabezpieczajac swoje interesa poprzez
podpisanie formularza gdzie poproszeni zostaniecie o podanie dosyc wrazliwych
danych: nr i seria dowodu osobistego, pesel.
A przy sprzedazy? Kochani, za 3% prowizji od 200'000 PLN (przecietne mieszkanie
w W-wie) to mozecie wykupic sobie przez tydzien ogoloszenia na pol strony
Wyborczej. Dochodze do wniosku, ze to przez agencje tak wariackie ceny sa na
rynku wtornym.



Temat: kupno domu - pytanie do eksperta
Witaj Olkawo,

olkawo napisała:

> jestem w trakcie zalatwiania kredytu na kupno domu o wartosci 115 tys. pln i
> teraz mam pytanie, załóżmy że wiem już że dostanę kredyt, idę do notariusza i
> co dalej, jakie dokumenty są wymagane, jakie koszty ponoszę, ile czasu to
> trwa? będę wdzięczna za odpowiedz

Kancelarii Notarialnych jest sporo stad wydaje mi się, że od złożenia
dokumentów u notariusza i omówienia warunków traksakcji termin dla zawarcia
umowy nie powinien byc dłuższy niż jakieś 3-4 dni (tak myślę).

Z twojej strony jako nabywcy notarisuz moze chcieć obejrzeć umowę kredytowa,
natomiast sprzedajacy winni dostarczyć dokumenty dot. nieruchomości. bardzo
trudno nei znając stanu prawnego neiruhcomosci w 100% w sposób pewny wymienic
dokumenty, ale:
- odpis z ksiegi wieczystej
- wypis z rejestru gruntów;
- wypis z planu zagospodarowania przestrzennego;
- jesli sprzedawana ma być geodezyjnie wydzielona działka z jakiejś większej
nieruchomości to mapa sytuacyjna z projektem podziału i decyzja zatwierdzająca
podział.
- jeśli nieruchomość jest ze spadku to koniecznie Zaświadczenie urzędu
skarbowego o uregulowaniu podatku do spadku.

Dla Ciebie istotne Zaświadczenie stwierdzające, że NIKT w budynku nie jest
zameldowany oraz - tak myślę - wszystkie dokumenty dot. budowy tego budynku a
nadto dokumenty stwierdzające, że podatki oraz wszystkie koszty eksploatacyjne
wnoszone są na bieżąco (ja bym chciała tak do 6 miesięcy).

Koszty od umowy sprzedaży za cenę 115.000,-zł:
- taksa notarialna 1.285,-zl + VAT 282,70,-zł
- wniosek do sądu: 200,-zł + VAT 44,-zl
- podatek od czynnosci cywilnoprawnych 2% 2.300,-zl
- oplata sadowa za wpis Ciebie do księgi wieczystej: 1.470,-zl
- wypisy: ok. 180,-zł.
Wszystko płacisz u notariusza przy zawieraniu umowy.

W zwiazku z kredytem za czas jakiś będziesz z pewnoscią ustanawiać hipotekę.
Koszty od tej czynności uzależnione są od wysokości hipoteki (nie kredytu!!)
oraz rodzaju hipoteki i celu, na jaki kredyt został udzielony. Czy mozesz juz
coś (z umowy kredytowej) w tym temacie mi napisać? Przybliżyłabym Ci i te
koszty również.

Wierząc, że wszystko w miarę jasne - pozdrawiam Cię serdecznie. B.



Temat: pracuje w anglii jakie papiery musze miec
dokumenty wmagane przez Fortis:

kredytobiorca:

- 2 dowody tożsamości (dowód osobisty obowiązkowo)
- umowa o prace – przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego.
- zaświadczenie o dochodach na formualrzu bankowym (anglojęzyczny)
- informacja o statusie wiarygodności kredytowej (informacje o
charakterze polskiego BIK np. checkmyfile)
- wyciąg z konta bankowego, na które przekazywane jest wynagrodzenie
z tytułu umowy o prace za ostatnie 3 miesiące.

Dokumenty w języku angielskim nie wymagają tłumaczenia.

minimalny dochód 1500 GBP lub 2000 EUR
jesli nie ma wymaganego dochodu - wymagamy 15% wkład własny

nieruchomosć rynek wtórny:
- umowa przedwstępna kupna-sprzedaży w formie cywilnoprawnej lub
aktu notarialnego
- wycena nieruchomości
- odpisz z Księgi Wieczystej nie starszy niż 1 miesiąc, (jeżeli jest
prowadzona KW dla kredytowanej nieruchomości) lub;
- gdy brak KW inny dokument potwierdzający własność nieruchomości
przez Zbywcę (np. akt notarialny, postanowienie sądu o nabyciu
spadku, oświadczenie ze spółdzielni)

Nieruchomosć rynek pierwotny:
- umowa przedwstępna (realizacyjna) zawarta z IZ;
- pozwolenie na budowę (wraz załącznikami);
- aktualny odpis z rejestru handlowego/KRS/odpis z rejestru
spółdzielni albo w przypadku osób fizycznych prowadzących
działalność gospodarczą wpis do działalności gospodarczej (nie
starszy niż 3 miesiące) lub poświadczony przez IZ, że dane nie
uległy zmianie na dzień złożenia wniosku przez osobę reprezentującą
IZ;
- oświadczenie IZ - formularz bankowy
- odpis z KW gruntu, na którym IZ prowadzi inwestycję nie starszy
niż 1 miesiąc. W przypadku, gdy odpis KW jest starszy niż 1 miesiąc
Bank akceptuje notatkę z przeglądu KW oraz dokument potwierdzający
tytuł prawny IZ do gruntu, gdy w dziale II KW nie jest wpisany IZ.
- zgoda wierzyciela hipotecznego wyrażona w formie pisemnej na
bezciężarowe wydzielenie kredytowanej nieruchomości, gdy w dziale IV
KW prowadzonej dla gruntu widnieje wpis hipoteki lub jest wzmianka o
złożeniu wniosku o wpis hipoteki

czas od momentu złożenia wniosku z pełną dokumentacja do decyzji:
max. 10 dni roboczych.

pozdrawiam.



Temat: co się dzieje z WSGE
Sporu o WSGE ciąg dalszy
linia.com.pl/public/article.php?1-14814-0
"sporu o WSGE ciąg dalszy

Przedstawiciele Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej nie ustają
w poczynaniach na rzecz kupna nieruchomości przy ul. Sienkiewicza 2.
Józefowscy radni nie widzą sensu jej sprzedaży

W numerze 41/493 "Linii" z 12 października 2007 r., w
artykule "Uczelnia bez ziemi" obszernie opisywaliśmy stanowisko Rady
Miasta Józefowa z 27 września 2007 r. w sprawie wypowiedzenia WSGE
(zawartej w 2004 r.) 30-letniej umowy dzierżawy nieruchomości,
położonej przy ul. Sienkiewicza 2 w Michalinie. Dzierżawa wygasa za
trzy lata. Władze uczelni najpierw zwróciły się do Rady Miasta z
prośbą, żeby odstąpiła od swojego stanowiska. Prośba ta nie odniosła
żadnego skutku. WSGE złożyła skargę do WSA. Zdaniem mecenasa Roberta
Ostrowskiego skarga zostanie odrzucona jako bezzasadna. - Można
zaskarżać jedynie uchwały dotyczące spraw publiczno-prawnych, a
stanowisko rady ma charakter cywilno-prawny. Radni wyrażają swoją
wolę jako właściciel i mają do tego prawo - wyjaśnia mecenas
Ostrowski.
- Na początku stycznia zgłosił się do mnie kanclerz Jan Jakimowicz z
poprzednim rektorem uczelni, Stanisławem Pikulskim, abyśmy podjęli
ostateczną decyzję w sprawie sprzedaży nieruchomości przy ul.
Sienkiewicza 2 w formie bezprzetargowej. Wówczas obiecałem im, że w
lutym Rada Miasta rozważy taką decyzję - powiedział burmistrz
Stanisław Kruszewski. I rozważyła. Tematowi dzierżawy zostały
poświęcone aż dwa posiedzenia Komisji Budżetowej w dniach 7 i 14
lutego. Radni uznali, że sprzedaż działki jest bezzasadna,
zwłaszcza, że eksperci wycenili ją na 4 mln zł, z czego 2 mln trzeba
by oddać uczelni jako rekompensatę za poniesione koszty
inwestycyjne, więc zostałoby tylko 2 mln, za działkę wartą na wolnym
rynku 10 mln zł. Uznano, że należy umowę z WSGE renegocjować, aby
czynsz wynosił np. 230 000 zł rocznie (propozycja Cezarego
Łukaszewskiego), ale nie dopuścić do likwidacji uczelni. 9 radnych
przychyliło się do wniosku, aby w planie zagospodarowania
przestrzennego umieścić zapis mówiący, że nieruchomość przy
Sienkiewicza 2 jest przeznaczona wyłącznie pod cele oświatowe.
Władze uczelni decyzji radnych nie chcą komentować. - Najważniejsze
jest dla nas dobro uczelni, jej rozwój, kadra pedagogiczna,
zainteresowanie studentów, natomiast decyzja Rady Miasta jest dla
nas zupełnie niezrozumiała - powiedział tylko kanclerz WSGE, Jan
Jakimowicz.

Norbert Przyborowski"




Temat: Kupno mieszkania
Witaj Gosiu,

mjaronczyk napisała:

> Bebiaczku,
> Zastanawiamy się z mężem nad kupnem mieszkania od Wspólnoty mieszkaniowej.
> Mieszkanie jest w budynku, który zostal totalnie wyremontowany, i w ktorym
> zostalo tez dobudowane jedno pietro. Budynkiem zarzadza wspolnota. Nie wiem
> czy powinnam przed zakupem sprawdzic cos np. księge wieczysta w sadzie...itp.
> Jak to jest z podpisywaniem umowy ze wspolnota na kupno mieszkania.

Zupełnie na tym się nie znam - może spróbuj o to zapytać na tym forum chyba też
eksperckim "Wspólnoty mieszkaniowe" - coś takiego. Wiem, że jeśli wspólnota
sprzedaje to chyba musi być jakaś uchwała ale na tym się nie znam i nie chcę
Cię tutaj w błąd wprowadzać.
Jeśli jest to dobudowane piętro to wątpię aby już dla tego lokalu była księga
wieczysta (ale może być - wtedy odpisu zażądaj do aktu a przed aktem zajrtzyj
sobie jeszcze do ksiegi) - wydaje mi się jednak (bardziej prawdopodobne), że
będzie to dopiero teraz wyodrębniany lokal poprzez sprzedaż i ustanowienie jego
odrębnej własności. Oczywiście ja na twoim miejscu zajrzałabym do księgi
budynkowej, ba, chciałabym aby odpis z tej księgi był przedłożony do umowy.

> mieszkanie jest calkiem jak nowe.....bez bialego montazu, podlog itd. Jaki
> koszty u notariusza poniose przy zakupie takiego mieszkania jesli jego
> wartosc to 99 000 PLN.

- taksa notarialna: 1.205,-zł + VAT 22% tj. 265,10,-zl
- wniosek do sądu: 200,-zł + VAT 22% tj. 44,-zl
- opłata sądowa za druk nowej księgi: 40,-zł
- opłata sądowa za wpis nabywcy do księgi: 1.308,-zł
- wypisy: ok. 280,-zł
- jeśli sprzedający NIE ODPROWADZA VAT-u z tytułu tej czynności to jeszcze
podatek od czynności cywilnoprawnych 2% tj. 1.980,-zl (jeśli odprowadza VAT to
tego nie płacisz).
Wszystko płatne u notariusza przy zawieraniu umowy.
Acha Gosiu, nie wiem jaką konstrukcję przyjmie notariusz (nie znam się na tych
umowach) ale być może pojawią się jeszcze jakieś koszty związanie za zmianą
udziałów pozostałych współwłaścicieli w nieruchomości wspólnej - miej to na
uwadze).
Dopytaj na tamtym forum o szczegóły tej uchwały (chyba taka być powinna - tak
myślę) - ja tutaj jestem bezradna.
Pozdrawiam Cię serdecznie. B.




Temat: Tereny Inwestycyjne za czasów Jana
wkleje
1.Prawo użytkowania wieczystego działek nr 5/2, 5/3, 5/4, 86, 96, 100, 108, 109
i 110 obręb nr 27 położonych w Ostrowcu Świętokrzyskim o łącznej powierzchni
2,2702 ha, dla których Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych w Ostrowcu Św.
prowadzi księgę wieczystą KW nr KI1O/00049455 za cenę oszacowania 88 763,00 zł +
VAT.
2.Prawo użytkowania wieczystego działek nr 3.27, 3.28, 4.2/2 i 4.31 obręb nr 23
położonych w Ostrowcu Świętokrzyskim o łącznej powierzchni 17,9984 ha, dla
których Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych w Ostrowcu Św. prowadzi księgę
wieczystą KW nr KI1O/00049749/7 za cenę oszacowania 3 779 664,00 zł + VAT.
3.Prawo użytkowania wieczystego działek nr 6, 37, 48, 49, 9/2, 57/2, 58/2, 59/2
i 62/5 obręb nr 26 położonych w Ostrowcu Świętokrzyskim o łącznej powierzchni
2,2655 ha, dla których Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych w Ostrowcu Św.
prowadzi księgę wieczystą KW nr KI1O/00049455/9 za cenę oszacowania 88 581,00 zł
+ VAT.
4.Prawo użytkowania wieczystego działek nr 32/2 i 66 obręb nr 26 położonych w
Ostrowcu Świętokrzyskim o łącznej powierzchni 3,0139 ha, dla których Sąd
Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych w Ostrowcu Św. prowadzi księgę wieczystą KW
nr KI1O/00049455/9 za cenę oszacowania 117 843,00 zł + VAT.
5.Prawo użytkowania wieczystego działek nr 7, 18, 19, 22, 23, 24, 25, 26, 30 i
31 obręb nr 30 położonych w Ostrowcu Świętokrzyskim o łącznej powierzchni 2,4415
ha, dla których Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg Wieczystych w Ostrowcu Św. prowadzi
księgę wieczystą KW nr KI1O/00049977/4 za cenę oszacowania 73 245,00 zł + VAT.
6.Prawo użytkowania wieczystego działek nr 1/3, 2/3, 3, 7/2, 8, 9, 10, 13/2, 36,
37, 38, 39, 40, 41, 42 i 43 obręb nr 23 położonych w Ostrowcu Świętokrzyskim o
łącznej powierzchni 6,4077 ha, dla których Sąd Rejonowy Wydział Ksiąg
Wieczystych w Ostrowcu Św. prowadzi księgę wieczystą KW nr KI1O/00049850/8 za
cenę oszacowania 1 345 617,00 zł + VAT.
7.Prawo wieczystego użytkowania działki nr 40 obręb nr 24 położonej przy ulicy
Bałtowskiej w Ostrowcu Św. o powierzchni 1,8880 ha, dla której Sąd Rejonowy
Wydział Ksiąg Wieczystych w Ostrowcu Św. prowadzi księgę wieczystą KW nr
KIIO/00049413/3 - cena oszacowania nieruchomości 56.640,00 zł + VAT.
I. Oferty należy składać w zamkniętych kopertach z dopiskiem "oferta na zakup" w
Biurze Syndyka Huty Ostrowiec S.A. w upadłości, ul. Samsonowicza 2; 27-400
Ostrowiec Św. w terminie do dnia 16.05.2008 r. do godz. 13.00.
II. Warunki złożenia oferty
Warunkiem złożenia oferty jest wpłacenie wadium w wys. 10% ceny oszacowania
każdej nieruchomości na poczet ceny nabycia na konto Huty Ostrowiec S.A. w
upadłości: BRE BANK S.A. O/KIELCE 50 1140 2020 0000 2430 1400 1001. Kserokopie
dowodu wpłaty należy dołączyć do oferty.
III. Oferta powinna zawierać
A. Imię i Nazwisko, adres zamieszkania (dotyczy osób fizycznych)
B. Oznaczenie firmy, adres, wyciąg z KRS (dotyczy podmiotów wpisanych do
Krajowego Rejestru Sądowego)
C. Zobowiązanie oferenta do pokrycia wszelkich podatków i opłat związanych z
nabyciem nieruchomości
D.Oświadczenie, że oferent zapoznał się ze stanem prawnym i technicznym
nieruchomości
E. Podpisy osób uprawnionych do reprezentacji
F. Oświadczenie określone w §3 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z
dnia 16.04.1998 r. (Dz.U. nr 55 poz. 360).
IV. Inne postanowienia
1.Rozpatrzenie ofert nastąpi w terminie do dnia 19.05.2008 r.
2.Syndyk zastrzega sobie prawo do prowadzenia dodatkowych negocjacji ustnych.
3.O wyborze oferty lub jej odrzuceniu oferenci zostaną powiadomieni pisemnie.
4.Oferent, którego oferta został przyjęta, zobowiązany jest do:
a)Podpisania umowy kupna-sprzedaży w formie aktu notarialnego w terminie
wskazanym przez Syndyka
b)Poniesienia wszelkich kosztów związanych z zawarciem kupna-sprzedaży, w tym
kosztów opłat notarialnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych
c)Wpłaty należności zaoferowanej najpóźniej w chwili zawarcia umowy
kupna-sprzedaży w formie aktu notarialnego
5.Oferentom, których oferty nie zostały przyjęte, wadium zostanie zwrócone w
ciągu 5 dni po dokonaniu wyboru oferenta, a wadium oferenta, którego oferta
została przyjęta, zostanie zarachowane na poczet nabycia.
6.Nieprzyjęcie oferty nie daje prawa do naliczania odsetek od wpłaconego wadium.
7.Zastrzega się utratę wadium na rzecz Huty Ostrowiec S.A. w upadłości w
przypadku uchylenia się oferenta od zawarcia notarialnej umowy kupna-sprzedaży
nieruchomości.
8.Syndyk zastrzega sobie prawo swobodnego wyboru oferty oraz odstąpienia od
przyjętej oferty w każdym czasie bez podania przyczyn.
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu (41) 249-20-70; 0604284451.
26208326




Temat: Kupno mieszkania - sprawa się komplikuje... :( :(
Jeszcze raz ja :)
Jeżeli bank zezwoliłby na wypłatę kredytu w dwóch transzach, może tak
skonstruaowaną umową bym się trochę zabezpieczył, gdyby coś się m iało
zdarzyć...

UMOWA PRZEDWSTĘPNA (z karą umowną zamiast zadatku)

zawarta w dniu ........ roku w ............. pomiędzy:

Panią ................., córką ............. i ................,
PESEL: ............., NIP: ................, nr dowodu osobistego ............,
zamieszkałą w ............. przy ul. ............ pod numerem..............

oraz

Panem .............., synem ............. i ..............,
PESEL: .............., NIP: ................, nr dowodu osobistego ............,
zamieszkałym w ............przy ul. ............. pod numerem..............

zwanymi w dalszej części umowy Sprzedającymi, a Państwem:

Katarzyną T...., córką Józefy i Jana, PESEL: 88888888888, NIP: 888-888-88-88,
nr dowodu osobistego XX 8888888

oraz

Tomaszem T.., synem Teresy i Tadeusza, PESEL: 88888888888, NIP: 888-888-88-88,
nr dowodu osobistego XX 8888888,

będącymi małżeństwem, oboje zamieszkali w O.......... przy ul. 21-go stycznia
88 pod nr 88, zwanymi w dalszej części umowy Kupującymi.

§ 1. Sprzedający oświadczają, że posiadają własnościowe spółdzielcze prawo
do mieszkania typu M-4 w O........., znajdującego się przy ul. 21-go stycznia
88 m. 88, na IV piętrze (numer przydziału lokalu mieszkalnego: .............).
W przedmiotowym lokalu mieszkalnym o powierzchni .....m2 znajdują się trzy
pokoje, przedpokój, kuchnia, łazienka, wc, balkon. Do przedmiotowego lokalu
przynależy piwnica. Sprzedający oświadczają, że wymieniona nieruchomość nie
jest obciążona i tym samym wolna jest od wszelkich wad prawnych oraz wolna jest
od wszystkich wad ekonomicznych. Dla przedmiotowej nieruchomości nie jest
prowadzona księga wieczysta. Ponadto Sprzedający oświadczają, że opłaty w
Spółdzielni Mieszkaniowej „Jedność” w Ostródzie regulowane są na bieżąco, a w
przypadku ewentualnych niedopłat, uregulują należności.

§ 2. Sprzedający oświadczają, że przedmiotową nieruchomość zobowiązują się
sprzedać, a Kupujący oświadczają, że przedmiotową nieruchomość zobowiązują się
kupić. Wartość nieruchomości strony ustaliły na 85.000,00 PLN, słownie:
osiemdziesiąt pięć tysięcy złotych, która to kwota, stanowiąca kredyt
mieszkaniowy udzielony przez bank PKO BP SA, zostanie przekazana na wskazane
przez oboje Sprzedających konta bankowe przelewem bankowym w dwóch transzach:
pierwsza transza w wysokości 68.000,00 PLN, słownie sześćdziesiąt osiem tysięcy
złotych, stanowiących 80% ustalonej wartości nieruchomości, zostanie przekazana
przelewem bankowym w dniu zawarcia umowy notarialnej, natomiast druga transza w
wysokości 17.000,00 PLN, słownie siedemnaście tysięcy złotych, stanowiących 20%
ustalonej wartości nieruchomości, zostanie przekazana przelewem bankowym w dniu
opuszczenia przez Sprzedających przedmiotowego lokalu mieszkalnego, po
uprzednim okazaniu wszystkich niezbędnych zaświadczeń o nie zaleganiu z
jakimikolwiek opłatami związanymi z eksploatacją tegoż lokalu z ostatnich
sześciu miesięcy oraz zaświadczenia, stwierdzającego, że nikt w lokalu nie jest
zameldowany.

§ 3. Umowę kupna-sprzedaży w formie aktu notarialnego strony zawrą w
kancelarii notarialnej najpóźniej do dnia ........... . Koszty związane z
przeniesieniem praw własności (podatek od czynności cywilno-prawnych,
wynagrodzenie notariusza) ponoszą Kupujący.

§ 4. Wydanie nieruchomości Kupującym nastąpi w terminie do 30 dni licząc od
dnia podpisania umowy przyrzeczonej w formie aktu notarialnego.

§ 5. Strony oświadczają, że jeśli do zawarcia umowy kupna-sprzedaży
przedmiotowej nieruchomości nie dojdzie z przyczyn leżących po jednej ze stron,
zapłaci ona drugiej stronie karę umowną w wysokości 10.000,00 PLN, słownie:
dziesięć tysięcy złotych.

§ 6. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, a wszelkie
zmiany tej umowy wymagają formy pisemnego aneksu do niniejszej umowy pod
rygorem nieważności.

§ 7. Załącznikiem do tej umowy jest wypis z aktu notarialnego zakupu przez
Sprzedających przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

§ 8. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową, zastosowanie mają przepisy
Kodeksu Cywilnego.

§ 9. Strony uznały, że postanowienia tej umowy są zgodne z ich oświadczeniem
woli, po czym własnoręcznie podpisały.

Sprzedający: Kupujący:



Temat: Sprzedaż umowy rezerw- opinia prawna
Sprzedaż umowy rezerw- opinia prawna
Inna opinia z Rzeczpospolitej:

PRAWO MIESZKANIOWE
Handel rezerwacjami lokali: jak sprawdzić umowę, żeby nie stracić

Osoby, które chcą odkupić rezerwację mieszkania, muszą dokładnie sprawdzić
dewelopera i sprzedającego oraz liczyć się z dodatkowymi opłatami. Bez tego
grozi nieważność umowy i strata pieniędzy

Wiele osób ma wątpliwości, czy handel prawami z umów rezerwacyjnych jest w ogóle
legalny. Zbycie takiej rezerwacji jest jednak zgodne z prawem, gdyż wynika z
zasady swobody umów, ale na kupujących czyha sporo pułapek.

Może być potrzebna zgoda dewelopera

Deweloperzy nie kryją, że nie są zachwyceni nowym pomysłem na swoistą spekulację
mieszkaniami.

-Takie praktyki jeszcze bardziej windują ceny mieszkań, co wcale nas nie cieszy
- mówi Marek Poddany, wiceprezes Polskiego Związku Firm Deweloperskich. - Ceny
wzrosły już do pułapu, który dla wielu osób staje się nieosiągalny.

Dlatego deweloperzy zastrzegają w niektórych umowach rezerwacyjnych, że sprzedaż
praw z nich wynikających nie może się odbyć bez ich zgody. Bywa, że za taką
zgodę trzeba zapłacić nawet kilka tysięcy złotych. To dodatkowa opłata pobierana
oprócz kaucji rezerwacyjnej, którą w efekcie zapłaci osoba odkupująca
rezerwację. Opłata za zgodę na cesję praw jest bezzwrotna, inaczej niż kaucja
zaliczana na poczet ceny mieszkania.

Co może zrobić nabywca rezerwacji, który odkupił ją bez wymaganej zgody
dewelopera? Zdaniem Katarzyny Czwartosz, radcy prawnego w kancelarii White &
Case, miałby on w takim wypadku ewentualnie roszczenie odszkodowawcze wobec zbywcy.

Strony umowy nie mogą również zapomnieć o należnościach podatkowych.

- Taka sprzedaż wiąże się z koniecznością zapłaty podatku od czynności
cywilnoprawnych, poza tym po stronie zbywcy powstaje przychód opodatkowany na
zasadach ogólnych - mówi Paweł Wójcik, radca prawny w kancelarii Grynhoff, Woźny
i Wspólnicy.

Sprawdź budującego i sprzedającego

- Przed nabyciem praw wynikających z rezerwacji na pewno trzeba sprawdzić, czy
zbywca wywiązał się z obowiązków wynikających z umowy rezerwacyjnej, np. czy
wpłacił kaucję - mówi Maciej Węgiełek, radca prawny w kancelarii Magnusson.
-Warto się również przyjrzeć, czy z takiej umowy wywiązuje się deweloper, np.
czy dotrzymał terminu, w jakim miał uzyskać pozwolenie na budowę.

Należy dokładnie przeanalizować wszystkie postanowienia umowy rezerwacyjnej,
gdyż przyjmują one różne formy.

- Jedne stanowią jedynie oświadczenie o zainteresowaniuklienta ofertą
dewelopera, czyli nie regulują praw i obowiązków stron, inne zawierają konkretne
zobowiązania -mówi radca prawny Maciej Ryniewicz z kancelarii Clifford Chance.

Warto dokładnie sprawdzić, jak długo ważna jest rezerwacja i w jakim terminie
powinna zostać zawarta umowa przedwstępna. Mogą się z tym wiązać dodatkowe
obowiązki osoby odkupującej rezerwację, np. udokumentowania deweloperowi, że ma
ona zdolność kredytową.

Warto także przeanalizować parametry oferowanego mieszkania -jego położenie,
rozkład, standard wykończenia (najlepiej, gdy są już plany mieszkań). A przede
wszystkim nie należy się spieszyć z płatnościami za nabycie rezerwacji, dopóki
nie będziemy mieli pewności, że postanowienia umowy rezerwacyjnej się nie
zmienią, czyli do momentu podpisania umowy z deweloperem (przedwstępnej lub
finalnej) w formie aktu notarialnego.
EWA USOWICZ
Masz pytanie do autorki, e-mail: e.usowicz@rzeczpospolita.pl

Co powinna wiedzieć osoba odkupująca rezerwację mieszkania

* ¦ Czy do kupna praw z umowy rezerwacyjnej potrzebna jest zgoda dewelopera.
Jeśli tak, to w jakiej formie powinna być wyrażona i czy jej udzielenie łączy
się z koniecznością uiszczenia dodatkowej opłaty.
* ¦ Czy deweloper nie wyłączył możliwości zbycia rezerwacji, a także czy
wywiązał się ze swoich obowiązków (np. uzyskał pozwolenie a budowę we wskazanym
terminie).
* ¦ Czy deweloper nie odstąpił już od umowy rezerwacyjnej zawartej z
pierwotnym nabywcą.
* ¦ Czy sprzedający wywiązał się ze swoich obowiązków (np. czy uiścił opłatę
rezerwacyjną).
* ¦ Czy wiesz, co kupujesz - sprawdź, czy dana inwestycja w ogóle powstanie,
a także jakie mieszkanie rezerwujesz i w jakiej cenie.
* ¦ Czy musisz od razu płacić za odkupienie praw - najlepiej zastrzec, że
płatność nastąpi dopiero w momencie podpisania umowy przedwstępnej w formie aktu
notarialnego.



Temat: Działka budowlana od rodziny
Cześć, witam Cię serdecznie
Gość portalu: Sławomir napisał(a):

> Moja żona była wychowana przez ciocię i wuja.Sami nie mieli dzieci.Obecnie
> chcą przekazać jej działkę budowlaną.Czy przeniesienie prawa własności będzie
> tańsze poprzez akt darowizny czy poprzez akt sprzedaży (w drugim przypadku
> chodzi o formę a nie o faktyczne kupno).Rynkową wartość działki szacuję na 70
> 000 PLN.

Myślę, że darowizna będzie dość kosztowną umową, bo nawet zakładając najlepszy
wariant, że ta ciocia to rodzeństwo kogoś z rodziców to już podatek sięga do
12% (a mąż takiej cioci to jeszcze dalej przecież).
W przypadku sprzedaży podatek wynosi 2%, ale powstaje oczywiście
niejednokrotnie problem dla nabywcy skąd wziął środki na to nabycie za 70.000,-
zł + opłaty (nie każdy ma stosowne dochody przecież).
I przy umowie sprzedaży zwracam jeszcze uwagę na to, kiedy nastąpiło nabycie
przez ciocię i wujka tej nieruchomości (żeby nie wpaść np. w podatek dochodowy
bo to aż 10% - żeby tego podatku nie było nabycie przez nich musiałoby
nastąpić dawniej niż pięć lat licząc od 1.01 roku następującego po roku, w
którym nastąpiło nabycie).
Jakby nie było przy wszystkich umowach taksa notarialna i opłata sądowa za wpis
do księgi wieczystej są takie same, ale różnią się podatkami. Wg mnie chyba
najsensowniej jest rozpatrzeć umowę o dożywocie (to umowa gdzie ciocia z
wujkiem przenoszą na Twoją żonę własność nieruchomości a ona ma prawny
obowiązek opieki nad nimi). Tu podatek jest również 2% a nie ma problemu z
dokumentowaniem pochodzenia środków. Uczulam natomiast na taką rzecz, że
dożywocie starszych państwa jest obciążeniem nieruchomości (wpisuje się je do
księgi wieczystej) i gdyby żona chciała uzyskać np. kredyt to bank może się
czepiać (nie musi ale może). I jeszcze jedno: trzeba ustalić wolę starszych
państwa czyją własnością ma być ta nieruchomość: jeśli Twej żony i Twoją - nie
ma problemu, ale jeśliby chcieli aby tylko Twojej żony to konieczna będzie
zgoda Twoja na taką umowę, bo to wygląda mniej więcej tak, że nieruchomość
wejdzie do majątku odrębnego żony ale swoje zobowiązania wobec starszych
państwa (gdyby tego zażądali) będzie wykonywała świadcząc z majątku wspólnego
Waszego, stąd ta zgoda jest wymagana.
Rozważcie to wszystko co napisałam, a teraz policzę Ci opłaty od 70.000,-:
UMOWA SPRZEDAŻY ALBO UMOWA O DOŻYWOCIE
- taksa notarialna: 1.150,-zł + VAT 22% tj. 253,-zł
- wniosek do sądu: 150,-zł + VAT 33,-zł
- podatek od czynności cywilnoprawnych: 1.400,-zł
- opłata sądowa za wpis do księgi wieczystej: 960,-zł
- wypisy: ok. 200,-zł.
Uwaga: przy umowie o dożywocie dojdzie jeszcze opłata sądowa za wpis prawa
dożywotników do księgi, a ta opłata uzależniona jest od wieku młodszego z
uprawnionych a nie jest jakaś szokująco wielka (jak podasz datę urodzenia
młodszej osoby z grona: ciocia-wujek to policzę dokładnie).
UMOWA DAROWIZNY
Wszystkie opłaty takie same jak od umowy sprzedaży albo o dożywocie, z
wyłączeniem podatku, który w przypadku takiej umowy (i założeniu, że ani ciocia
ani jej mąż niż Twojej żonie nie podarowali, oraz przy założeniu, że ciocia to
rodzeństwo któregoś z rodziców Twojej żony) wynosiłby aż 7.291,-zł.
Czy wszystko to w miarę dla Ciebie zrozumiałe? Wierząc, że tak pozdrawiam Cię
serdecznie. B.



Temat: Niebezpieczeństwa płynące z internetu...
Uwaga! Aukcja internetowa równa umowie !!!
Zwycięstwo w licytacji podczas aukcji internetowej jest równoznaczne z
zawarciem umowy kupna-sprzedaży. Osoby sprzedające na portalach aukcyjnych nie
mogą więc wycofywać się ze sprzedaży rzeczy osobie, która zaproponowała
najwyższą cenę.

Aukcję internetową należy traktować tak samo jak każdą inną aukcję, tak więc
zastosowanie mają do niej przepisy kodeksu cywilnego - rozstrzygnął Sąd
Rejonowy dla Warszawy Pragi Północ, w precedensowej sprawie sprzedaży samochodu
na portalu Allegro.

Aukcja taka jak inne

- Skoro kodeks cywilny nie zawiera definicji aukcji, należy przyjąć, że jego
przepisy regulują zarówno zwykłe aukcje, jak i każde inne - m.in. prowadzone na
portalach internetowych - mówi dr Bogdan Fischer, radca prawny z Kancelarii
Chałas i Wspólnicy.
Zdaniem Bartosza Szambelana - rzecznika Allegro, argumentem potwierdzającym to,
że wygrana w aukcji internetowej powoduje zawarcie umowy kupna jest również
fakt, że urzędy skarbowe pobierają za takie transakcje podatek od czynności
cywilnoprawnych, w przypadku towarów droższych niż 1 tys. zł.

Regulamin wiąże strony

Warunki aukcji są wskazane w regulaminach poszczególnych portali aukcyjnych -
warto je dokładnie przestudiować, zanim zdecydujemy się na licytację. Należy
pamiętać, że taki regulamin wiąże kupującego i sprzedającego, a także nie może
być sprzeczny z aukcyjnymi przepisami k.c. Nie może on również być dla
konsumenta mniej korzystny niż przepisy kodeksowe.

To właśnie w regulaminach wskazywana jest m.in. możliwość określenia ceny
minimalnej, poniżej której sprzedający nie zgadza się na zbycie towaru. Jeśli
ma on możliwość wskazania takiego cenowego minimum, a nie skorzysta z tego,
zakłada się, że sprzedaje towar za najwyższą spośród oferowanych cen.

Nie zawsze można zrezygnować

Osoby dokonujące zakupów w internecie są często przekonane, że zawsze mogą
zrezygnować z takich zakupów - mówi Justyna Kurek - starszy specjalista w
departamencie polityki konsumenckiej UOKiK. Tymczasem możliwość odstąpienia w
ciągu dziesięciu dni dotyczy tylko sprzedaży dokonywanej między przedsiębiorcą
a konsumentem. Jeśli obie strony są konsumentami, nie ma możliwości
odstąpienia - dodaje.

Komisja Kodyfikacyjna Prawa Cywilnego powinna usunąć także inne wątpliwości
związane z zawieraniem umów w internecie. Obecnie funkcjonują rozbieżne
interpretacje dotyczące m.in. tego, czy portal aukcyjny stanowi miejsce
sprzedaży, w rozumieniu art. 543 kodeksu cywilnego, czy nie. To ważne dla
przedsiębiorców, którzy muszą być pewni w jakich sytuacjach prezentacja towaru
na stronie internetowej jest traktowana jako oferta sprzedaży. Ta kwestia
mogłaby zostać uregulowana w przygotowywanej nowelizacji kodeksu cywilnego.

Czy portal zwraca pieniądze

Na aukcji internetowej padłem ofiarą oszusta - zamiast iPod otrzymałem w paczce
kawałek metalu... Czy mogę dochodzić zwrotu pieniędzy od portalu aukcyjnego?

NIE
Portal aukcyjny nie odpowiada za działania oszustów. Wniosek o zwrot pieniędzy
można złożyć tylko wówczas, gdy transakcja była ubezpieczona. W każdym
przypadku oszustwo należy zgłosić na policję. Warto dobrze udokumentować całą
sprawę, przedstawiając potwierdzenie dokonania zapłaty za towar i
korespondencję ze sprzedającym. Policja lub prokuratura powinna zakończyć
czynności sprawdzające w ciągu 30 dni i przesłać poszkodowanemu postanowienie o
wszczęciu lub odmowie wszczęcia śledztwa lub dochodzenia.

Czy sklep odpowiada za przesyłkę

Na aukcji internetowej wylicytowałem wyprzedawane przez sklep DVD. Zapłaciłem
za towar, jednak przesyłka zaginęła na poczcie. Sklep twierdzi, że dostarczenie
przesyłki odbywa się na moje ryzyko. Czy powinien zwrócić mi pieniądze?

TAK
W takim przypadku można żądać przesłania nowego DVD lub zwrotu pieniędzy.
Ryzyko zagubienia przesyłki zawsze obciąża przedsiębiorcę - wydanie rzeczy
powinno nastąpić albo w miejscu zamieszkania kupującego, albo na poczcie.
Sprzedający musi zdawać sobie sprawę z konsekwencji, jakie wywiera wybór
rodzaju przesyłki. Jeśli prześle towar zwykłą paczką, wówczas, w razie jej
zaginięcia może żądać od poczty odszkodowania w wysokości do
dziesięciokrotności opłaty za nadanie. Lepiej wybierać przesyłki z
zadeklarowaną wartością.
Ewa Usowicz(Gazeta Prawna)




Temat: jakie opłaty i dokumenty
Witaj Justyno,

justina_w napisała:

> Kupuję mieszkanie spółdzielczo-własnościowe, wartośc rynkowa 50 tys zł,
> metraż:69m2.
> proszę mi powiedziec jakie dokumenty są mi potrzebne do spisania przed
> notariuszem umowy kupna sprzedaży, oraz jakie będą opłaty z tego tytułu.

Potrzebne będzie Zaświadczenie ze Spółdzielni stwierdzające, że rodzicom
przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do tego lokalu. Takie zaświadczenie
należy dostarczyć notariuszowi z danymi osobistymi stron (PESEL-e i NIP-y też -
wystarczy spisać wszystko, ale sumiennie, na kartce).
Do decyzji nabywcy należy czy życzy sobie aby sprzedający przedłożyli
zaświadczenie stwierdzające, że NIKT nie jest w lokalu zameldowany (z reguły
nabywcy sobie tego życzą, ale jeśli nabywasz od rodziców to może nie jest to
dla Ciebie tak bardzo istotne - Twoja decyzja jako nabywcy.
OPŁATY od 50.000,-zł:
- podatek od czynności cywilnoprawnych 2% tj. 1.000,-zł
- notarialna: 455,-zł + VAT 22% tj. 100,10,-zł
- wypisy: ok. 150,-zł (jedna strona = 7,32,-zł z VAT-em ale ciut się uzbiera).
Wszystkie te opłaty wnosi się u notariusza a kto je wniesie - decydują strony
(zwyczajowo nabywca ale strony mogą umówić się inaczej).

> W związku z tym że biore kredyt hipoteczny na to mieszkanie w wysokości 30
> tys zł prosze powiedzieć gdzie mam się następnie udac by założyć KW wraz z
> wpisem hipoteki.

W tej sprawie musisz się udać do właściwie Sądu Rejonowego Wydział Ksiąg
Wieczystych (właściwy ze względu na położenie lokalu).
Tam należy złożyć wniosek o założenie dla tego prawa ksiegi wieczystej.
Nie wiem jak w Twoim sądzie (a patrząc na cenę nie jest to z pewnością
Warszawa), ale niektóre sądy mają już wnioski komputerowe - wówczas taki należy
wypełnić. Jeśli w Twoim sądzie takich nie ma - piszesz go sama (jeśli będziesz
miała problem - napisz, podpowiem).
Pod wniosek załączasz:
- zaświadczenie ze spółdzielni stwierdzające, że przysługuje Ci prawo do tego
lokalu (zamawiając powiedz, że to dla założenia ksiegi - ono jest szersze w
treści niż dla notariusza);
- wypis aktu notarialnego nabycia;
- wypis z rejestru gruntów (tutaj nie mam pewności czy wszystkie sądy żądają).
OPŁATY SĄDOWE:
- za druk księgi wieczystej: 40,-zł
- za wpis Ciebie do księgi wieczystej: 720,-zł.
Wniosek przygotuj sobie w 2 egzemplarzach: jeden z dokumentami zostaw w sądzie
a na drugim niech Ci sąd przystawi prezentatę o przyjęciu.

Równoczenie z wnioskiem powyższym możesz składać wniosek o wpis hipoteki na
rzecz banku do Działu IV tej księgi.
Do tego wniosku załączasz oświadczenie banku (koniecznie!).
Ten również przygotuj w 2 egzemplarzach, przy czym jeśli sama będziesz pisała
to wg mnie może o wszystko jednym pismem wnioskować.
Od tego też są opłaty ale żebym Ci je mogła policzyć musisz mi napisać:
- jakiej hipoteki żąda bank: zwykłej + kaucyjnej czy tylko kaucyjnej;
- w jakiej wysokości hipoteka (nie kredyt!).

> Czy to że kupuję je od rodziców ma jakieś znaczenie przy spisaniu umowy u
> notariusza?

Nie, nie ma to żadnego znaczenia, ale ponieważ osoby sprzedające nie są Ci obce
to zainteresuj się tym czy przypadkiem z tytułu tej sprzedaży nie mają podatku
dochodowego do zapłacenia (a to zależy od tego, kiedy i w jaki sposób nabyli).

Wierząc, że wszystko jasne - pozdrawiam Cię serdecznie. B.



Temat: oplaty sadowe, mieszkanie hipoteczne bez kredytu
Witaj Jakubie,

jbiskup73 napisał:

> Szanowna Pani,
> Wertujac rozmaite fora zdolalem zorientowac sie ze kupno mieszkania
> hipotecznego niesie za soba oplaty okreslane jako sadowe.
> 1)Czy zechcialaby pani podac wzor na naliczanie tego typu oplat prwy
> zalozeniach:
> mieszkanie hipoteczne
> zakup ze srodkow wlasnych a zatem nie ma koniecznosci ustanawiania zobowiazan
> zwiazanych z kredytem

Jeszcze musimy założyć, że nasza wartość przekroczy 100.000,-zl (jeśli nie
przekroczy to napisz bo wówczas inaczej się liczy - są takie przedziały w
zależności od wartości).
Dla wartości powyżej 100.000,-zł opłatę sądową liczymy tak:
6.600,-zł + 5% od nadwyżki powyżej 100.000,-zł i za wpis PRAWA WŁASNOŚCI z
umowy sprzedaży płacimy z tego piątą część.
Prościej mi policzyć tę opłatę niż pisać jak to się liczy ale mam nadzieję, że
jakoś w miarę zrozumiale to napisałam.

> 2) Z jednego z poprzednich postow wynikalo ze plate pobiera sie zarowno prwy
> umowie przedwsepnej jak i przy ostatecznej umowie sprzedazy. Poniewaz ztego
> co sie orientowalem uzywajac roznych kalkulatorow na webie ?oplataᥤ
> 7; taka stanowi rzedu 1,1 % wartosci mieszkania czy widzi pani jakis sposob
>na ograniczenie tych kosztow?

Co do zasady notariusz rzeczywiście ma prawo pobrać 100% taksy + VAT przy
przedwstępnej i 100% taksy + VAT przy przyrzeczonej (czyli przy sprzedaży).
Wiem jednak, że tutaj praktyka jest różnorodna: częśc notariuszy pobiera
100/100, część pobiera 100/50, część 50/100, część 50/50 a częśc jeszcze
inaczej (jakieś indywidualne uzgodnienia). O konkretne zasady musiałbyś zapytać
w wybranej przez siebie kancelarii.

>Rozwiazaniem wydaje sie byc podpisanie umowy przedwstepnej w postaci umowy
>cywilnej, tyle ze jesli dobrze rozumiem ta forma umowy nie zabezpiecza mnie
>przed syuacja w ktorej sprzedajacy zechcial by sprzedac mieszkanie komus
>innemu.

Tak, bo z mocy umowy przedwstępnej w innej formie aniżeli akt notarialny, nie
możesz domagać się zawarcia umowy przyrzeczonej. Ten skutek daje tylko forma
aktu notarialnego, natomiast umowa pisemna rodzi wyłącznie skutek
odszkodowawczy.

> 3) Jesli rozumiem dobrze na pelne koszty trazakcyjne sklada sie :
> 1) ?Oplata? notarialna, dla mieszkania o wartosci X jest to w p
> raktyce : (x-60000)*0,005*1,22 (uwzgledniajac vat)

Ja to może tak dla jasności napiszę inaczej:
1.010,-zł + 0,5% od nadwyżki powyżej 60.000,-zł.
Oczywiście zakładam, że mówimy o nieruchomości i cenie wyższej niż 60.000,-zł
(tu też są przedziały w zależności od wartości).
Do tak wyliczonej taksy + 22% VAT-u.

> 2) Oplata sadowa

Tak, wg tego co napisałam wyżej.

> 3) Podatek od czynnosci cywilno-prawnych - 2% wartosci mieszkania

Tak,

> 4) prowizja agencji jesli ktos ewentualnie z niej korzysta.

Tak, ale tutaj nie znam już żadnych kwot.

> Czy cos pominalem ?

Wniosek do sądu: 200,-zł + VAT 22% tj. 44,-zł (opłata stała)
Wypisy: jedna strona = 7,32,-zł z VAT-em, ale łącznie przy nabyciu mieszkania z
rynku wtórnego uzbiera się na ok. 180,-zł.

Dodam, że wszystkie koszty wnoszone są u notariusza przy zawieraniu umowy
sprzedaży a kto je poniesie decydują strony.

I teraz wg mnie już mamy wszystko.
Wierząc, że w miarę jasne - pozdrawiam Cię serdecznie. B.




Temat: umowa wstepna kupna mieszkania, notariusz, itd
Witaj Kasiu,

kkaassiiaa napisała:

> 1/.Zamierzamy z mężem kupic mieszkanie, najpierw chcemy sporzadzic wstępną
> umowę. Co powinna zawierac taka umowa kupna mieszkania od osoby prywatnej? Co
> musi a co moze byc w niej ujete? Czy mozna wypisac wszystkie rzeczy jakie
> zostawiaja sprzedajacy w mieszkaniu, zeby miec pewnosc, ze dotrzymaja slowa?
> Moze jakis link z gotowym formularzem?

Nie wiem czy są takie wzory, zupelnie nie wiem gdzie ich szukać.
jeśli miałabyś sama taką umowę tworzyć to przyniosłam Ci tutaj taki link, w
którym komuś dość szczegółówo na tym forum omawiałam taką pisemną umowę
przedwstępną.
Zajrzyj sobie tutaj:
forum.gazeta.pl/forum/72,2.html?f=656&w=12476122&a=12626156
i dokładnie wszystko przeanalizuj.
Gdybyś miała jakieś pytania to oczywiście pytaj - to nie jest problem.
Można wpisać taki punkt w co wyposażony jest lokal a przy kwestii sprzedaży
wówczas mniej więcej w ten sposób: .... lokal wraz z wyposażeniem szczegółowo
wymienionym w pkt. X.

> 2/.Jakie poniosę koszty u notariusza i w sądzie gdy:
> - kwota kredytu 40 tys. ustalona cena to 53 tys. (bogate wyposażenie) reszta
> bez kredytu. O banku i kosztach raczej już wiem wszystko.
> - nie ma jeszcze założonej księgi wieczystej, musimy my ją założyć, ponieważ
> kredyt będzie pod hipotekę tego mieszkania,
> - czy poniosę jakies inne koszty? Urz. Skarbowy, itp.?

Kasiu, czy mam rozumieć, że kupujesz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu
póki co bez księgi?
Zakładam, że tak. A cena 53.000,-zł, tak?
Jeśli tak to opłaty od umowy sprzedaży:
- podatek od czynnosci cywilnoprawnych 2% 1.060,-zł
- taksa notarialna: 470,-zł + VAT 22% tj. 103,40,-zl
- wypisy: ok. 150,-zl.
Wszystkie te opłaty wnosi sieu notarisuza przy zawieraniu umowy sprzedaży a
kto je poniesie - decydują strony (zwyczajowo nabyeca ale strony mogą
postanowić inaczej).

Za czas jakis bedziesz skłądała wniosek do właściwego sądu o załozenie ksiegi
wieczystej dla tego rpawa (bo kredyt przecież i bank bedzie chciał ustanowienia
hipoteki).
Za druk księgi wieczystej zapłacisz oplaty sądowej 40,-zł a za wpis nabywców do
księgi jako osób, którym prawo do lokalu przysługuje - 756,-zł.
Będziesz jeszcze wnioskowała o wpis do tej księgi hipoteki na rzecz banku - od
tego też są opłaty. Żeby Ci je obliczyć musisz mi napisać takie rzeczy:
- jakiej hipoteki żada bank: jednej - kaucyjnej czy też zwykłej + kaucyjnej;
- w jakiej wysokości te hipoteki (hipoteki Kasiu, nie kredyt).

> Jeśli opłaty są naliczane procentowo, może by tak zaniżyć cenę mieszkania
> (np. do 40.tys), żeby uniknąc dodatkowych kosztów?

Musisz się nad tym zastanowić, bo opłaty rzeczywiście naliczane są od wskazanej
wartości, ale notariusz wysyła taką umowę do urzedu skarbowego, który ma prawo
weryfikować te wartość i ustalać czy odpowiada ona rynkowej wartości przedmiotu
umowy.
Następną kwestią jest bank - udzielając kredytu często opiera się na umowach
przedwstępnych, a nadto wymaga wkładu własnego. Jeśli kredytu masz 40.000,-zł i
cenę wpiszecie równiez 40.000,-zł to przy wymaganiu banku co do wkładu
własnego Ty go nie masz (i kredytujesz w 100%). Na to też zwracam Twoją uwagę,
żeby i z tej strony problemów nie było.
I jeszcze ewentualna kwestia sprzedającego - cena w takiej umowie określona to
jego udokumentowane pieniądze. On może potrzebować udokumentowania autentycznej
kwoty bo np. w coś inwestuje i może mieć problem z US.
Na to wszystko musicie popatrzeć zanim podejmiecie ostateczną decyzję.

Wierząc, że jasne to dla Ciebie proszę abyś poczytała o tej umowie
przedwstępnej, napisała to o co proszę w związku z hipoteką a ja pozdrawiam Cię
serdecznie. B.



Temat: do BIEBAK prosze o pomoc
Gość portalu: ania z wrocławia napisał(a):

> czy mogę złożyć wniosek do Sądu przed obiorem mieszkania (termin odbioru
> mieszkania mam na 30.09.2003)

Nie możesz złożyć wniosku o założenie księgi dla tego lokalu - taki wniosek
znajdzie się w umowie sprzedaży tego lokalu przez developera na Twoją rzecz.
Natomiast jeśli developer ma wszystkie niezbędne dokumenty do wyodrębnienia
tego lokalu to on może złożyć w formie aktu notarialnego oświadczenie o
ustanowieniu odrębnej własności tego lokalu na swoją rzecz (jest taki tryb) a w
akcie tym zostanie zawarty wniosek o urządzenie dla lokalu nowej księgi
wieczystej. Prawnie jest to możliwe (o ile są dokumenty) tylko zastanawiam się
po co miałby to robić: jak znam życie i tak póki Ci lokalu nie sprzeda (sprzeda
w rozumieniu zawarcia umowy sprzedaży) nie zezwoliłby obciążyć tego (swojego
jeszcze) lokalu hipoteką zabezpieczającą Twój kredyt, a nadto zablokowałby się
ze sprzedażą tego lokalu Tobie na czas potrzebny dla założenia księgi
wieczystej (wymów ustawowy), a to może potrwać. Zrobienie tego przez developera
w Twojej sytuacji byłoby moim zdaniem bezcelowe i - przyznam - trochę bez
sensu. Ty sama do czasu zawarcia umowy sprzedaży nie możesz zrobić niestety
nic - dopiero w niej (co już napisałam) złożysz wniosek o założenie księgi.

> wziełam kredyt denomonowany w CHF z mężem na kupno mieszkania od developera,
> jesteśmy jedynymi kredytobiorami i właścicielami posiadam:
> umowe przedwstępną kupna sprzedaży mieszkania
> wniosek banku o założenie księgi wieczystej oraz wpis hipoteki kaucyjnej do
> wys.184500,oo PLN (kwota kredytu 123500,00 PLN)oraz oświadczenie banku, w
> którym jest napisane że"kredyt został udzielony na finansowanie przedpłat na
> poczet nabycia lokalu mieszkalnego"
> jakie koszty

Jak już podpiszecie akt notarialny dokumentujący nabycie przez Was tego lokalu
to w ślad za wnioskiem zawartym w tym akcie możecie złożyć swój pisemny wniosek
o wpis hipoteki do księgi, która zostanie założona zgodnie z treścią wniosku
zawartego w tamtym akcie.
Złożenie tego zwykłego (pisemnego) wniosku o wpis hipoteki jest możliwy wtedy
gdy Wy i tylko Wy kupujecie to meiszkanie, oraz Wy i tylko Wy jesteście
kredytobiorcami. Zrozumiałam z Twojego postu, że tak właśnie jest. Jeśli dobrze
zrozumiałam to składacie ten wniosek tak jak napisałam wyżej, pod jeden
załączając oświadczenie banku, a na drugim żądając przystawienia przez sąd
prezentaty o wpłynięciu.

> jest zapis Dz.U z1996 tylko nie pamietam numeru że wpisy do hipoteki są
> zwolnone od opłat kiedy wpis związny jes z zab. transakcji kredytowej
> bedę wdzięczna za szybką odpowiedź i pozdrwiam"

To rozporządzenie na które (jak dobrze rozumiem) się powołujesz dotyczy
ulgowych stawek od wpisów hipotek zabezpieczających spłaty kredytów. Ale:
zwalnia ono od opłaty wnioski o wpis hipoteki zabezpieczającej spłatę kredytu
udzielonego na budownictwo mieszkaniowe, a Wy, jak piszesz, uzyskaliście kredyt
na nabycie mieszkania (to dwie różne rzeczy), stąd przy takim wniosku opłata
wynosi 1/20 część wpisu stosunkowego co podanej przez Ciebie kwocie hipoteki
(184.500) wynosić będzie 541,30,-zł. Płacisz to w sądzie.
Pamietaj również o podatku od czynności cywilnoprawnej: płacisz go w urzędzie
skarbowym wypełniając druk PCC-1, a podatek przy hipotece kaucyjnej wynosi 19,-
zł.

> pozdrwaim również Wrocławiankę.

Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale jeśli tu chodzi o mnie to ja nie jestem z
Wrocławia. Oczywiście stąd, od siebie z domku, wysyłam cieplutkie pozdrowienia
do Ciebie, do Wrocławia. Mam nadzieję, że w miarę jasno wszystko napisałam a
jeśli coś nie jest zrozumiałe dla Ciebie to się upomnij - postaram się
wyjaśnić. B.




Temat: Sprzedaż mieszkania -odrębny majątek małżeński
Jeżeli umowę przyrzeczenia będzie sporządzał notariusz to znajdzie się w niej
odpowiedni zapis. Dobry, doświadczony rejent poprosi Cię o stawienie się do
aktu notarialnego Twojego męża oraz przedstawienie odpisu skróconego aktu
małżeństwa. W akcie zaś powoła datę i sposób nabycia, datę wstąpienia w związek
małżeński oraz zapewnienie Twojego męża i Twoje, że mieszkanie stanowi Twój
majątek odrębny oraz że nie zawieraliście umów majątkowych rozszerzających
wspólność ustawową na ten składnik Twojego majątku odrębnego.

Jednak nawet w przypadku umowy zawartej w formie cywilno-prawnej złożenie
oświadczenia o tym, że mieszkanie stanowi Twój majątek odrębny ma swoją wagę
prawną. Najprościej zrobić to w sposób podobny do tego, w jaki zrobi to
notariusz. Czyli:
1. do zawarcia umowy musi stanąć również Twój mąż
2. jednym z dokumentów niezbędnych do sporządzenia umowy będzie odpis skrócony
aktu małżeństwa
3. w komparycji umowy dokładnie opisać Twój i męża stan cywilny oraz podstawę
jego ustalenia, zaś w treści postanowień umowy umieścić zapis podobny do
poniższego:
"... Anna Iksińska oświadcza, że zbywaną nieruchomość nabyła w drodze kupna w
dniu drugiego marca dwa tysiące pierwszego roku, na potwierdzenie czego okazuje
wypis z aktu notarialnego umowy sprzedaży zawartej przed Janen Kowalskim,
notariuszem w Warszawie, w Jego Kancelarii, dnia drugiego marca dwa tysiące
pierwszego roku, za repertorium A nr 2999/2001, oraz że nabycia dokonała będąc
panną, co mąż Tomasz Iksiński swoim oświadczeniem potwierdza.
Anna Iksińska oświadcza ponadto, że w dniu trzydziestego grudnia dwa tysiące
drugiego roku wstąpiła w związek małżeński ze swoim mężem Tomaszem Iksińskim,
na potwierdzenie czego okazuje odpis skrócony aktu małżeństwa zgodny z aktem
małżeństwa nr 2456/III/2002 wydany przez Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego dla
miasta stołęcznego Warszawy dnia piątego stycznia dwa tysiące trzeciego roku.
Anna i Tomasz małżonkowie Iksińscy zgodnie oświadczają, że żadnych umów
majątkowych małżeńskich rozszerzających obowiązującą ich od chwili wstąpienia w
związek małżeński ustawową majątkową wspólność małżeńską, w szczególności zaś
umów majątkowych małżeńskich rozszerzających obowiązującą ich ustawową
majątkową wspólność małżeńską, których przedmiotem byłaby zbywana nieruchomość,
nie zawierali..."
Oczywiście, po dostosowaniu jego treści do konkretnej sytuacji.

Ponieważ w powyższy sposób jednoznacznie wykazane zostało, że mieszkanie
stanowi Twój majątek odrębny, nie jest potrzebna zgoda męża na jego zbycie, tak
więc oświadczenie o wyrażeniu przez niego zgody na sprzedaż tej nieruchomości
nie wiąże ze sobą żadnych skutków prawnych.
Aby uniknąć wątpliwości dodam, że jeżeli zawarliście jakąkolwiek umowę
majątkową rozszerzająca wspólność ustawową na jakikolwiek składnik majątku
odrębnego któregokolwiek z Was, trzeba ją w umowie powołać i opisać jej
postanowienia.
Nie mniej jednak, gdybyście fakt rozszerzenia wspólności ustawowej zataili
przed nabywcą, umowa rozszerzająca nie ma mocy prawnej, gdyż jest ona skuteczna
jedynie wtedy, gdy nabywcy było wiadomo, że taką umowę zawarliście lub mógł się
on o tym bez przeszkód dowiedzieć.

Po więcej szczegółów zapraszam na priv.

Pozdrawiam
Kot Moumouth



Temat: Co i jak dalej z mieszkaniem????
Cześć Globetroter:)

globetroter napisał:

> Czesc.Mam takie pytanie.Moi Roodzice moga taki akt podpisac od razyOni sa
> jedgo wlascicielami poniewaz na nich zostala spisana umowa
> kupna/sprzedazy.Docelowo chca zebym to ja byl pelnym wlascicielem tego
> miszkania.Jaki powinien byc schemat postepowania zeby cos takiego
> sformalizowac??? I jakie beda tego koszty jezeli wartosc mieszkania to
> ok.200 tys.???

Zakładam (coś muszę założyć - jeśli moje założenie jest błędne to sprostuj
koniecznie!), że mieszkanko będzie nabywane od developera, czy tak? I póki co
zawarta jest taka pisemna umowa, gdzie po stronie przyszłych nabywców figurują
rodzice, tak?
Jeśli tak to:
rodzice będą podpisywać akt notarialny i wówczas nabędą ten lokal (inaczej:
dopiero wtedy go kupią).
Od takiej umowy sprzedaży zawartej z developerem przy kwocie 200.000,-zł
zapłacą:
- taksy notarialnej: 1.710,-zł + VAT 22% tj. 376,20,-zł
- wniosek do sądu: 200,-zł + VAT 22% tj. 44,-zł
- opłaty sądowej za druk nowej księgi wieczystej: 40,-zł
- opłaty sądowej za wpis do ksiegi wieczystej: 2.320,-zł
- wypisy: ok. 350,-zł (jedna strona 7,32,-zł z VAT-em ale trochę siętego
nazbiera);
- podatek od czynności cywilnoprawnych: nie bedzie jeśli od całości develoepr
odprowadzi VAT, a jeśli nei odprowadzi VAT-u od gruntu to rodzice zapłącą 2%
PCC od wartości ułamka w gruncie (tę wartość wskaże developer).
Tyle umowa nabycia przez rodziców mieszkanka od developera. W akcie znajdzie
się wniosek o założenie dla tego lokalu nowej ksiegi wieczystej, a dalszych
czynności rodzice będą mogli dokonać dopiero wówczas, jak sąd tę księgę załozy
(wcześniej nie jest to możliwe z przyczyn prawnych).
Jak już ta księga będzie to będziecie mogli zawrzeć umowę darowizny tego
mieszkanka na Twoją rzecz.
Opłaty od takiej umowy przy kwocie 200.000,-zł:
- taksa notarialna: 1.710,-zł + VAT 22% tj. 376,20,-zł
- wniosek do sądu: 200,-zł + VAT 22% tj. 44,-zł
- opłata sądowa za wpis Ciebie do księgi wieczystej: 2.320,-zł
- wypisy: ok. 180,-zł (te umowy są znacznie krótsze niż te z developerem stąd
tutaj taka różnica);
- podatku od darowizny może nie być o ile Ty jako obdarowany nie masz swojego
mieszkania/domu, zamieszkasz w tym nabytym z darowizny (zameldowanie), jesteś
obywatelem polskim, pow. użytk. tego lokalu nie przekracza 110 m2, będziesz
mieszkał w tym lokalu przez 5 lat nie zbywając go.

> PS.CZy przy podpisywaniu aktu notarialnego (nie jest on jeszcze podpisany)
> Rodzice moga taki akt podpisac od razu na mnie lub chociaz uczynic mnie
> wspowlascicielami tego mieszkania.

Jedno co tutaj ewentualnie można zrobić to już dziś podpisać aneks do tej umowy
pisemnej, która jest zawarta w prowadzając do niej jako nabywcę również Ciebie
w jakiejś określonej części (udział określony ułamkiem). Nie muszę dodawać, że
Ty musisz mieć jakieś pieniądze na pokrycie swojej ceny (ujawnione dochody -
rozumiesz?). Taki aneks winien wg mnie skutkować również przeksięgowaniem
wpłat, które zostały przez developera przyjęte od rodziców. Developer w związku
z takim aneksem musi mieć wpłaty od rodziców ich ceny i od Ciebie - Twojej
ceny. Jeśli to wszystko zostanie zrobione (jeśli developer się zgodzi) to
wówczas do notariusza do aktu developer zgłasza całą Waszą trójkę jako nabywców
i kupujecie ten lokal w udziałach, na zasadach współwłasności.
Od razu tu uprzedzam, ze opłaty przy takiej konstrukcji mogą być ciut wyższe od
tych, które Ci podałam przy nabyciu tylko przez rodziców a to dlatego, że
notariusz ma prawo pobrać je nie od całej ceny tylko od ceny poszczególnych
udziałów a to zawsze skutkuje zwyżką opłat.
Docelowo oczywiście lokal ma być Twój stąd po założeniu księgi wieczystej
będzie Was czekała umowa zniesienia współwłasnosci, w wyniku której cały lokal
o wartości 200.000,-zł otrzymasz Ty.
Opłaty:
- taksa notarialna: 1.710,-zł + VAT 22% tj. 376,20,-zł
- wniosek do sądu: 200,-zł + VAT 22% tj. 44,-zl
- opłata sądowa za wpis Ciebie do księgi: 20,-zł (stała);
- wypisy: ok. 180,-zł;
- podatek od czynności cywilnoprawnych: nie ma - o ile rodzicom nic z tytułu
zawarcia tej umowy nie będziesz płacił (a pewnie nie).

Prośba moja do Ciebie o sprawdzenie czy założenie moje słuszne w tym sensie, że
jest to mieszkanko nabywane od developera (nie mam tu pewności), a jeśli nie to
krzycz natychmiast.
I jeszcze jedno: jakiego jesteś stanu cywilnego? Jeśli wolnego to nie mam w tej
kwestii dalszych pytań, ale jeśli jesteś żonaty to koniecznie mi o tym donieś.
Wierząc, że wszystko jasne - pozdrawiam Cię serdecznie. B.



Temat: Jak sprzedać mieszkanie obciążone kredytem
witaj, na codzien zajmuję się nieruchomościami, jeśli mogę doradzić, to dobrym
rozwiązaniem jest Umowa Przedwstępna kupna-sprzedaży notarialna (część
notariuszy pobiera za taką umowę polowę taksy, a drugą polowę przy umowie
koncowej - z przeniesieniem wlasności); przy takiej umowie jeśli klient
kupujący nie chce przejmować kredytu, którego jesteś wlaścicielem (chociażby
np. z uwagi na niekorzystne warunki, z miesiąca na miesiąc banki prześcigają
się z ofertami nowych kredytów hipotecznych i często są one bardziej korzystne
od tych zawieranych wcześniej); wówczas splaca Twoją hipotekę czyli 175 tys.,
następie bank u którego zaciągnąleś kredyt wydaje dyspozycję o zgodzie na
wykreślenie hipoteki (w umowie przedwstępnej ta kwota zostanie potraktowana
jako częściowo zadatek, częściowo zaliczka); następnie idziecie do notariusza
na umowę końcową z dyspozycją z banku i regulujecie resztę należności (zwykle
jest to forma przelewu z 3 dniowym terminem zaplaty), a notariusz na podstawie
dyspozycji w imieniu kupującego wnioskuje w akcie notarialnym o wykreślenie
hipoteki (wówczas kupujący kupuje tzw. "czystą" nieruchomość); owszem
przenosisz wlasność na kupującego nie mając "w ręku" reszty pieniędzy, jednakże
kupujący poddaje się w akcie notarialnym tzw. rygorowi egzekucji z art. 777
kpc., więc jesteś zabezpieczony i do 3 dni(chyba ze określicie inny termin
platności)pieniązki są na Twoim koncie (tzn. różnica wartości rynkowej -
hipoteka); zupelnie bezpiecznie jeśli kupujący również wspomaga się kredytem,
wtedy masz 100 % pewność, że pieniądze będą na koncie we wskazanym w akcie not.
terminie (wynika to z tego, że klient "nie widzi" tych pieniędzy, bank
kredytujący dokonuje przelewu bezpośrednio na konto wskazane w akcie not.-czyli
Twoim); Jest to "metoda" najczęsciej stosowana i najbardziej bezpieczna dla obu
stron transakcji. Na marginesie dodam, że koszt 'zlożenia wniosku o wykreślenie
hipoteki' to zwykle 1/2 kwoty, którą Ty oplacaleś za dokonanie wpisu w dz.IV KW
na rzecz banku o wpis do hipoteki; i powinieneś pokryć to niestety Ty z racji
tego, że to Ty 'obciążyleś' hipotekę; W naszym kraju tak się już utarlo, choć
nie regulują tego żadne przepisy, że to kupujący ponosi calkowicie koszty
związane z zakupem nieruchomości (oplata notarialna, Vat od taksy notarialnej,
podatek od czynności cywilno-prawnych - zawsze 2%określonej ceny sprzedaży,
oplaty za wpisy w KW, oplaty za wypisy), jednakże wykreślenie z hipoteki
pokrywa osoba, za której sprawą hipoteka ta zostala obciążona;
Jeśli chodzi o podatek związany ze sprzedażą nieruchomości, którą nabylo się
przed uplywem 5 lat to wynosi on 10 % wartości wskazanej w akcie notarialnym
sprzedazy nieruchomości; jeśli nabyleś mieszkanie w 2005 r. to aby uniknąć
zaplaty tego podatku powinienieś sprzedac tomieszkanie w 2010 r.i wówczas nie
jesteś zobowiązany do jego zaplaty; istnieje jednak możliwość, abyś uniknąl
zaplaty podatku: po sprzedazy tego mieszkania muszisz powędrować do US - gdzie
jesteś zarejestrowany (MASZ NA TO 14 DNI OD MOMENTU PODPISANIA AKTU
NOTARIALNEGO SPRZEDAŻY) i zlożenia tzw. oświadczenia, że pieniądze uzyskane ze
sprzedaży tej nieruchomości przeznaczysz na zakup, modernizację innej
nieruchomości lub zakup gruntu; na "wydanie" tej kwoty masz 2 lata!; jeśli
wydasz mniej niż kwota podana w Akcie Notarialnym wówczas US naliczy Ci 10%
podatku od różnicy, czyli jeśli sprzedaleś mieszkanie za 270 tys. a przez 2
lata zdążyleś zainwestować w inną nieruchomość zaledwie 70 tys. to US naliczy
Ci 10 % podatku od 200 tys.! DOBRA RADA - INWESTOWAĆ! Pozdrawiam.



Temat: Ankra a profesjonalizm
zrobieni w konia?

2008.11.07 Wpis nr 10 MSiG-KRS.08.232.203265

„ANKRA-MR" SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
spółka z o.o.
KAPITAŁ: 50000,00 PLN
ADRES: Ul. KSIĘŻYCOWA 70/27, 01-934 WARSZAWA
SIEDZIBA: MAZOWIECKIE/Warszawa/Warszawa
KRS: 187437
REGON: 014959039
SĄD REJESTRU: Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy XIII
Wydział Gospodarczy - KRS

REPREZENTACJA:
SPOSÓB REPREZENTACJI: DWÓCH CZŁONKÓW ZARZĄDU ŁĄCZNIE LUB CZŁONEK
ZARZĄDU ŁĄCZNIE Z PROKURENTEM
ZARZĄD:
RAJKIEWICZ WANDA PESEL: 58081803724 PREZES ZARZĄDU
MALISZEWSKA ANNA MARZANNA PESEL: 63022304383 CZŁONEK ZARZĄDU - VICE
PREZES

WSPÓLNICY:
RAJKIEWICZ WANDA PESEL: 58081803724
MALISZEWSKI JERZY STANISŁAW PESEL: 64100112397

PRZEDMIOT DZIAŁALNOŚCI
PKD:
45 (PKD 2004) BUDOWNICTWO
70 11 (PKD 2004) Zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny
rachunek
70 12 (PKD 2004) Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek
70 2 (PKD 2004) Wynajem nieruchomości na własny rachunek
70 31 (PKD 2004) Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami
proszę porównać z:
www.ankra-mr.pl/inside.php?id=af0b18a6233bad607b78058612f854d4
coś tu nie pasuje w szczególności obsługa prawna i finansowo-
księgowa - z tego co WANDA RAJKIEWICZ powiedziała na zebraniu - jest
radcą prawnym. Warto zauważyć, iż w myśl art. 8 ust. 1 Radca prawny
wykonuje zawód w ramach stosunku pracy, na podstawie umowy
cywilnoprawnej, w kancelarii radcy prawnego oraz w spółce cywilnej,
jawnej, partnerskiej lub komandytowej, przy czym wspólnikami w
spółkach cywilnej, jawnej i partnerskiej oraz komplementariuszami w
spółce komandytowej mogą być wyłącznie radcowie prawni lub radcowie
prawni i adwokaci, a także prawnicy zagraniczni wykonujący stałą
praktykę na podstawie ustawy z dnia 5 lipca 2002 r. o świadczeniu
przez prawników zagranicznych pomocy prawnej w Rzeczypospolitej
Polskiej (Dz. U. Nr 126, poz. 1069), a wyłącznym przedmiotem
działalności takich spółek jest świadczenie pomocy prawnej.

Co zaś się tyczy obsługi finansowo-księgowej, to w myśl art. 76a
ust. 1 ustawy o rachunkowości usługowe prowadzenie ksiąg
rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów
o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu
usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6.
(tj: 2) prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg
rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i
systematycznym, 3) okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą
inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, 4) wycenę
aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego, 5) sporządzanie
sprawozdań finansowych, 6) gromadzenie i przechowywanie dowodów
księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą)
2. Przedsiębiorcy, wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1,
są również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej: 1)
prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i
inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów
podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie, 2)
sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i
inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy
w tym zakresie - w zakresie określonym odrębnymi przepisami.
3. Działalność, o której mowa w ust. 1 i 2, mogą wykonywać: 1)
przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do
wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych, 2)pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że
czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do
wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych.
4. Uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego
prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby
posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych
rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

Moim zdaniem wszyscy nas w konia robią od samego początku...
(pseudo-TBS)

pozdrawiam wszystkich sąsiadów



Temat: koszty i prawo własności
Witaj Dusiu,

dusia25 napisała:

> 1. Kupujemy mieszkanie spółdzielcze własnościowe z założoną już KW za 97 tys.
> Ile będą (mogą nasz kosztować) nas kosztowały opłaty związane z kupnem
> mieszkania (notariusz, sąd, podatek i co tam jeszcze)?? Tak pi razy oko, bo
> nie wiem, na ile się szykować...

Jesli Twoj narzeczony bedzie kupowal sam to meiszkanko to oplaty przy takiej
cenie:
- podatek od czynnosci cywilnoprawnych 2% tj. 1.940,-zl
- taksa notarialna: 597,-zl + VAT 22% tj. 131,34,-zl
- wniosek do sądu: 200,-zl + VAT 22% tj. 44,-zl
- opłata sadowa za wpis nabywcy do księgi: 1.284,-zl
- wypisy: ok. 180,-zl
Wszystko wnoszone u notariusza przy zawieraniu umowy (kto te koszty poniesie -
decydują strony umowy, fakt - najczęściej nabywca ale strony mogą umówić się
inaczej).
Jeśli będziecie kupować wspólnie (na współwłasność ułamkową) to te koszty mogą
wzrosnąć, bo notariusz ma wówczas prawo pobrać opłaty od ceny każdego z
udziałów (co globalnie podwyższa koszty).

>a tak przy okazji - bierzemy kredyt na to mieszkanie w wysokości 45 tysięcy...

To będzie miało związek z kosztami ustanowienie hipoteki na rzecz banku. One
są uzależnione od radzaju hipoteki (jedna - kaucyjna czy zwykła+ kaucyjna)
oraz od wysokości tych hipoteki (nie kredytu).

> 2. Kredyt bierze mój narzeczony z rodzicami, ale chcemy żeby właścicielem
> mieszkania był tylko on (bank się na to zgodził, w sądzie powiedzieli, ze
> ważne jest zeby chociaż jeden z kredytobiorców był właścicielem), ale ponieważ
> połowę wkładu własnego zapewniam ja, też mam być współwłaścicielem mieszkania.

Dusiu, już tutaj nie rozumiem: napisałaś, że chcecie aby właścicielem
mieszkania był tylko on, a ciut niżej, że Ty też masz byc wspówłaścicielem - no
to w końcu jak? Napisz, proszę.
Od razu mówię, że gdybyście mieli wspólnie nabywać to sądowi nic do tego -
bardziej bankowi i z nim trzeba to koniecznie jak najszybciej ustalić.

> Czy wystarczy, żeby przy podpisywaniu umowy kupna mieszkania u notariusza
> wystarczy, że narzeczony wskaże mnie jako współwłaściela w akcie notarialnym??
> Czy musimy to jakoś inaczej załatwiać??

Jeśli zdecydujecie, że kupujecie oboje to oboje idziecie do notariusza celem
podpisania umowy sprzedaży wskazując notariuszowi wcześniej dane osobiste
obojga oraz w jakich udziałach lokal ten nabędziecie (ułamki). Pamiętaj
oczywiście, że US ma prawo pytać każdego nabywcę skąd wziął środki na nabycie
swojego udziału - z tym również musisz się liczyć.

Nie wiem ponadto (i to Ci również sygnalizuję) jak US traktuje taką sytuację,
że kredyt zostaje udzielony narzeczonemu i jego rodzicom a nabywcą jest tylko
on. To często praktykowane i wiem o tym, ale wciąż mam tutaj obawy (być może
bezpodstawne) czy aby na pewno nie ma tutaj możliwości stwierdzenia przez US,
że miała miejsce darowizna (dobrze byłoby abyś znalazła czas na zapytanie o to
jakiegoś specjalisty od podatków).

Wierząc, że wszystko jasne dla Ciebie - pozdrawiam Cię serdecznie. B.


Strona 2 z 4 • Wyszukano 132 wypowiedzi • 1, 2, 3, 4